Familietafel

Plek van ontmoeting, inspiratie en plezier op vrijdagavond
Familietafel
Wat is de familietafel ook al weer?
Ongeveer 6 a 7 keer per jaar komen jonge gezinnen samen. We verzamelen op vrijdagavond rond 17.30 uur. Eerst genieten we samen van een heerlijke maaltijd die door vrijwilligers gemaakt wordt. Er is een vaste kern van gezinnen die iedere keer komt en aantal gezinnen sluit af en toe aan. De kinderen zijn in de leeftijd van 2-13 jaar. Focus ligt op de doelgroep van gezinnen met jonge kinderen.
Na de maaltijd gaan de ouders met elkaar in gesprek. In eerste instantie gingen deze gesprekken over geloofsopvoeding. Na een jaar was dit thema rond en schoven we op naar ‘levensvragen’. Zo spraken we de afgelopen keren met elkaar naar aanleiding van het boek ‘Leegte achter de dingen’ van Claartje Kruijff.
De kinderen genieten van een ‘natuuruur’. In dat uur neemt Dick de Man of een andere deskundige de kinderen mee in de wonderen van de natuur. Zo is er recent een uilenexpert geweest, een imker, een sterrendeskundige. Je kan het zo gek niet bedenken. Kinderen zijn dolenthousiast hierover.

Wat gaat er goed en hoe willen we verder?
Ouders vinden het fijn elkaar te ontmoeten. Het is heerlijk op vrijdagavond aan te mogen schuiven aan tafel in de Johannes-, Lucas- of Markuskerk.  De kinderen genieten van het natuuruur. Ook is het fijn om met andere ouders over de (belangrijke) vragen van het leven en opvoeding te kunnen praten.

Waarom dan iets veranderen?
Langzaamaan schuift de leeftijd van de kinderen die deelnemen op. Bovendien zijn er meer ouders die misschien wel aan zouden willen schuiven, maar die hebben oudere kinderen met andere vragen.

Dus wat is nu het idee?
De familietafel openstellen voor alle gezinnen, dus ook met oudere kinderen. We houden de gezellige, gezamenlijke maaltijd,  het natuuruur voor de (jonge) kinderen verzorgd door Dick.
Mark van Neerland gaat de invulling voor de jeugd in het voortgezet onderwijs geven. De nadruk zal hier vooral op chillen liggen, want in het dagelijks leven moeten zij al zoveel. Nu even een uurtje lekker niks. Nou ja niks is niet helemaal waar. We gaan ook in gesprek met elkaar natuurlijk over onderwerpen rondom het geloof. Wat is nu Pasen precies? Of wat is er nu zo leuk aan het geloof?
Samen met de ouders is de keus gemaakt de gesprekken met hen te splitsen:
    • Eén groep gaat over geloofsopvoeding praten van jonge kinderen o.l.v. Thijske Fraanje;
    • Eén groep gaat in zelfsturende groepen over onderwerpen praten waar je met oudere kinderen tegenaan loopt, bijvoorbeeld ‘wat als je kind aangeeft niet meer te geloven?’ of ‘hoe om te gaan met vriendschappen waar je je zorgen over maakt?‘ ‘Hoe begeleid je identiteitsvragen?’

Tegelijkertijd is besloten om de Familietafel onder de aandacht te brengen van meer ouders door bijvoorbeeld het benaderen van enkele basisscholen.
Het sectieteam Markus/Lucaskerk en de Grote Kerkenraad omarmen de nieuwe koers.

Wat is de planning
In overleg met de ouders is een planning gemaakt voor de tweede helft 2024, waarin we de nieuwe koers zullen volgen:

20 september -  Markuskerk
1 november    -  Johanneskerk
13 december  -  Lucaskerk

We hebben er enorm veel zin in om na de zomer hiermee van start te gaan!
Mark van Neerland, Dick de Man, Thijske Fraanje